مشاوره پيش از طلاق چیست؟

مشاوره پيش از طلاق(Divorce counseling) نوعی روان درمانی است که در زیر مجموعه رابطه درمانی قرار دارد و برای افراد متاهلی که در آستانه طلاق هستند یا پیامدهای طلاق روی سلامت روان آن ها سایه انداخته است طراحی شده است. طلاق یک فرآیند قانونی است که نه تنها زن و شوهر بلکه اعضای خانواده آن‌ها را نیز تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد و از نظر روانی و عاطفی آنها را نیز درگیر می‌کند.
طلاق یکی از رویدادهای بسیار استرس‌آمیز در روانشناسی به حساب می‌آید و حتی اگر با توافق کامل دو طرف صورت گیرد لازم است برای ورود به زندگی جدید پس از جدایی هر دو طرف مهارت‌ها و آمادگی‌های جدیدی کسب کنند. ملاحظات و جزئیاتی زیادی وجود دارد که در حین یا پس از جدایی باید با آن مواجه شد و اصولی با آن برخورد کرد که جدایی با کمترین آسیب اتفاق بیفتد.

هدف مشاوره پيش از طلاق چیست؟

هدف مشاوره پيش از طلاق این است که به شما آموزش دهد مشکلات با همسرتان را که به صورت جدی روی رابطه‌تان اثر گذاشته به شیوه صحیح بررسی کنید و اگر تصمیم به طلاق گرفتید از تمام ابعاد این تصمیم را به درستی بررسی کنید و آمادگی ذهنی برای آن پیدا کنید و همچنین مقدمات لازم برای زندگی بعد از جدایی را فراهم کنید و اگر بعد از جدایی هستید آسیب‌های وارد شده به خودتان از زندگی قبلی را ترمیم کنید.
به طور خلاصه می‌توان اهداف مشاوره پيش از طلاق را به صورت خلاصه به صورت زیر نام برد:
* آموزش مقابله با مشکلاتی که در زندگی زناشویی وجود دارد
* بررسی تصمیم طلاق و در نظر گرفتن تمام ابعاد جدایی
* کسب آمادگی لازم برای انجام فرآیند طلاق
* کسب آمادگی لازم برای ورود به مرحله بعد از جدایی و طلاق
* ترمیم آسیب‌های ناشی از حضور در رابطه‌ای که منجر به طلاق شده است
* بررسی تصمیم‌های متفاوت درباره فرزندان و آماده کردن آن‌ها برای پذیرش طلاق والدین
* آماده کردن فرد برای حضور مفید و سالم در اجتماع